Monday, August 08, 2011

"InsyaALLAH ... Rapat-rapatkan Saf...."

salam semua ..dela nak berkongsi satu perkara ..selama dela pergi solat terawih di surau dekat area rumah dela kan ..rata2 jemaah nya tidak mahu merapatkan saf ,, terutama perempuan la. lelaki takda masalah dela rasa . susah benar nak berganjak dan rapatkan saf , masing2 tidak mahu beralah , nak solat atas sejadah sendiri .

dela masa kat sekolah asrama dulu, time solat di musalla, diajar merapat2kan saf .tiap kali sebelum nak solat , akan kedengaran Imam berkata

"InsyaALLAH ...rapat-rapatkan saf....."

pastu makmum2 akan mula merapat2 kan saf ..kalau tak syaitan akan datang menyelit . begitu yang diajar dan disematkan dlm fikiran . mesti ada yg kata, bulan2 puasa ni mana ada syaitan . semua dah kena ikat . salah . bukan semua . hanya kepala jin-jin kafir yang tersangat jahat (syayaatiin) sahaja diikat . kalau ejaan salah betulkan ek . itulah , syaitan yg tak jahat mana tapi still jahat tetap ada . eh tapi ada ke syaitan/jin yang tak jahat mana ? Wallahu'alam .

lepas tu dela mohon penjelasan tentang perkara ni . bimbang dan mula ragu2 tentang status sah solat berjemaah . sebab dela diajar merapatkan saf, jadi dela terbiasa begitu d mana2 pun . bila ada yang tidak buat begitu , dela jadi ragu2 la . dela dah ajak rapatkan saf , tapi ada yang hesitate sebab orang sebelah dia dah angkat takbir, dah start solat . aishh..

dela pon post kt wall Ustaz Azhar Idrus dan bertanyakan soalan ini

"salam ..nak tanya, adakah batal solat berjemaah jika makmum tidak merapatkan saf ? contohnya, masing2 nak solat atas sejadah sendiri . mohon penjelasan ye . tq "

lepas tu Alhamdulillah ada yang jawab . dan salah seorang darinya memberikan link tentang jawapan yg Ustaz berikan, seperti di bawah :



daripada apa yg Ustaz kata, orang yang menjaga saf tidak hilang pahala walaupun ada kekurangan pada saf yg dia berada ketika tu kerana dia telah berusaha buat apa yang syarak suruh, manakala yang tidak mahu menjaga saf hilanglah pahala safnya . solat berjemaah tidak batal, tetap sah . cuma tak dapat pahala saf bagi yg tidak menjaga saf (merapat-rapatkan saf). jadi, marilah kita sama2 menjaga saf agar memperoleh pahala menjaga saf itu sendiri.

Aminnn ..

sama2 kita berkongsi ilmu yang ada :)

Terima Kasih Sudi Membaca ! Singgahlah lagi !

2 comments:

Unknown said...

kalo dekt tmpt ayie nie po same juga..ad yg tidak rapatkan saf.. ayie pon tidak pasti, bila rapat diorng jrkkan diri.. mcm biase kt solt terwih ah..

dela taufique said...

fenomena ni memg byk terjadi ..

ayie gtau lah dorang , kalau xrapat, nti setan dtg mnyelit :)

or gtau rapatkan saf dapat pahala :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...