Saturday, August 20, 2011

Makan Kenduri Tak Dijemput?

salam all . harini dah pun hari yg ke20 kita berpuasa dalam bulan Ramadhan yg mulia ni . Amacam puasa ? adakah penuh puasa anda ? bagi lelaki, anda memg wajib puasa penuh kecuali atas sebab2 tertentu . perempuan pulak, ada dua keadaan . ada yang puasa penuh, ada yang tidak . jangan pelik coz ada jugak perempuan baligh yg puasa penuh . dela pernah masa dekat sekolah asrama dulu . ada yang tertanya2 ada ke pompuan yg puasa penuh . mestilah ada . tak semua ada kitaran haid normal . ye dop.

ok entri hari ni bukan nak cakap pasal pompuan puasa penuh ke dak , tapi nak berkongsi pasal 1 isu yang mgkin ada korang alami atau saksikan sendiri . pernah tak korang sebagai tuan rumah mengadakan majlis walimatul urus dan menjemput sanak saudara sahabat handai makan ? dorang biasanya akan bagi duit or kasi hadiah kan ..ni yang dela experience la . time kakak kahwin aritu . tapi, dalam byk2 orang ni, ada yang tak dijemput, dan kita tuan rumah tak kenal pun dia . tak pernah kenal . tiba2 datang makan kt majlis tu . adakah haram atau halal makanan yang dia makan ?

dela pun tertanya2 gak . halal ke x. katakanlah haram kan . yelah main redah je makan . tapi macam mana kalu lepas makan tu dia jumpa tuan rumah dan kasi duit ? adakah hukumnya halal pula ? mari kita lihat jawapan dari Ustaz Azhar Idrus berhubung hal ni .

menurut ustaz, HARAM makan kenduri kahwin kalau tak dijemput waima kita bayar sekalipun . kalau nak bawak kawan plak, wajin minta izin tuan rumah dulu . ok mgkin kita tak tahu pasal ni sebelum ni . takpelah nak buat mcm mana . tapi sekarang dah tahu kan ? sama2 lah kita mengingat2 kan sesama kita umat Islam .

p/s: malam ni nak bikin cookies lagi . ^_^


Terima Kasih Sudi Membaca ! Singgahlah lagi !

4 comments:

budakijaupendek said...

thanks. nice info =)

dela taufique said...

welcome =)

Cik Teddy said...

go0d one..
btw,cik dh msukkan dila dlm bloglist..jgn lupe letak cik ok..^^
tenx for exchange link

dela taufique said...

tq cik ..
ok done =)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...