Saturday, June 19, 2010

tekanan hilang jika tidak merokok

salam semua. hoho semangat berposting masih ada walaupun jam suda menunjukkan pkul 2.27 pagi. kali ni dela nak berkongsi tentang rokok. ye rokok. yang ramai duk hisap sampai tak ingat dunia tu. hehe. ramai yg menganggap merokok dapat menghilangkan tekanan. actually, tekanan tu akan hilang jika anda tidak merokok! mari ikuti artikel tentang rokok yg dela petik dr berita harian online. yep!

NEW YORK: Perokok sering berkata mereka memerlukan sebatang rokok untuk menenangkan kegelisahan namun kajian di Britain mendapati paras tekanan kronik mungkin turun selepas seseorang itu meninggalkan tabiat terbabit.

Kajian ke atas 469 perokok yang cuba berhenti selepas dimasukkan ke hospital kerana penyakit jantung mendapati mereka yang menjauhkan diri daripada rokok untuk setahun melaporkan pengurangan dalam paras tekanan yang dihadapi.

Tahap tekanan pada awalnya tidak berubah di kalangan pesakit jantung yang merokok, menurut penyelidik ‘Barts’ dan Sekolah Perubatan dan Pergigian London.

Kajian itu yang dilaporkan dalam jurnal Addiction (http://www3.interscience.wiley.com/journal/123497661/abstract), menyokong teori sekurang-kurangnya untuk sesetengah orang merokok sebenarnya lebih menyumbang kepada tekanan kronik. – Reuters



gambar menunjukkan kandungan bahan kimia dalam setiap batang rokok. nak isap lagi?


katakan taknak pada rokok!


dela harap yg hisap rokok tu berhentilah. banyak cara yg boleh dipraktikkan utk berhenti hisap rokok. cakap memang senang, huhu, inisiatif kene ada. ingatlah orang yg tersayang. bukan memandu di jalan raya je kene ingat pesanan ni. smokers pun kene bear in mind gak. okeh!

salam blogging dr dela.

p/s: serbia 1 0 jerman || slovenia 2 2 US
Terima Kasih Sudi Membaca ! Singgahlah lagi !

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...