Saturday, May 15, 2010

selamat hari guru, guru pembina negara bangsa

salam followers n readers sekalian. hari guru bakal disambut esok, 16mei di seluruh negara. 16mei merupakan tarikh keramat bagi semua guru kerana pd tarikh ni, semua guru diraikan bagi mengenang jasa2 mereka mendidik ank2 bangsa. saya paling suka bila tiba hari guru. sebab, sy tak sabar nak kasi hadiah n ucap 'terima kasih cikgu'. hehe

ok ni beberapa kenangan sy dgn ckg2 sy dr tadika smpai tingkatan5;

TASKI ABIM PASIR PEKAN
em, kenangan masa tadika dgn cikgu tak banyak sgt. sy pun dah lupa siapa ckg sy masa tu. iskh3. hehe. yelah, dah brapa tahun dah, mane la nak ingat, mase tu kecik lg. tapi apa2pun, terima kasih, cikgu. saya sayang cikgu.

SEK KEB LANGGAR KOTA BHARU
pastu masa sekolah rendah pulak, ade mcm2 kenangan gn ckg. sy pernah kene marah (biasalh, sbb xsiap homework), kene rotan, kene denda di luar kelas, kene pulas perut, hehe macam2 lah.tp saya xmarah. saya tahu ckg wat mcm tu nak didik sy, nak disiplinkan saya. hehe. apa2 pun, terima kasih, cikgu. saya sayang cikgu.


SEK MEN KEB AGAMA TANGOK @ TOK BACHOK
kat sekolah Tangok aritu, sambutan hari guru diadakn biasanya lewat or awl sikit dr 16mei. sy suke sgt bile tibe masa nak smbut hari guru, sbb ade mcm2 aktiviti. ada pertandingan sajak, sukan antara ckgu2 n murid2, n mcm2 lg. suka tgk ckgu main sukan.
dan sambil2 tgk ckg main sukan tu, sy ambil peluang letak hadiah atas meja ckg. hehe. segan nak bg sendiri (tetibe rase segan). saya sayang n suka semua ustaz2, ustazah2, teacher2, n cikgu2 kat sekolah Tangok. walaupun dah ramai yg bertukar ke negeri lain n sekolah lain, diaorang suma tetap di hati saya. sebab, ckg/teacher/ustaz pernah mengajar saya. apa2 pun, terima kasih cikgu. saya sayang cikgu.

itulah dia beberapa kenangan gn ckg sy. bila cakap pasal guru, teringat plak pasal peribahasa tu kan. 'guru umpama lilin yg sanggup membakar diri utk menerangi org lain'. tp, sy ade terbaca peribahasa2 lain yg berbunyi mcm ni, 'guru umpama matahari, dialah yg menerangi org lain n menerangi dirinya sendiri' n 'guru umpama bunga, yg mewangikan org lain n mewangikan dirinya sendiri'. hehe best x peribahasa tu.

ok lah sampai di sini celoteh sy tentang hari guru. 'Guru Pembina Negara Bangsa'. itulah tema sambutan hari guru peringkat kebangsaan yg ke39 pada tahun ini.
buat semua guru, teruskan perjuangan anda mendidik anak bangsa!

salam :D

Terima Kasih Sudi Membaca ! Singgahlah lagi !

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...