Saturday, December 11, 2010

wanita pertama makan hati manusia

salam. jom baca kisah wanita pertama yg makan hati manusia >>

Hindun bt Utbah
adalah seorang wanita yg berfikiran jauh, bersemangat kental serta mempunyai harga diri yg tinggi. semasa peperangan Badar, Hindun dan suaminya masih lg kafir dan mereka telah mengetuai kaum mereka menentang Rasulullah. dalam peperangan ini Hindun telah kehilangan banyak keluarganya termasuk ayah, bapa saudara, dan 2 saudaranya. kematian mereka telah membuatnya menyimpan dendam terhadap kaum muslimin. ketika berlakunya peperangan ke2 iaitu Perang Uhud, Abu Sufyan dan Hindun sekali lg mengetuai kaum mereka.

dlm peperangan ini mereka bertindak lebih ganas, die bersama para pengikutnya telah menzalimi mayat kaum muslimin dgn memotong hidung, telinga, bibir, mata n lain2 nya utk dijadikan perhiasan. bahkan die akan memberikan hadiah pd sesiapa yg melakukan lebih drp itu. Hindun ada memberi hadiah kpd seorg hamba bernama Wahsyi kerana dialah yg merobek perut Hamzah bapa saudara Nabi lalu memotong hatinya dan diberikan kpd Hindun. Hindun dgn perasaan marah dan dendam telah mengunyah hati Hamzah kemudian dikeluarkannya dgn rasa puas hati. apabila peristiwa ini sampai pd Rasulullah baginda berkata, " Sekiranya hati itu ditelan tentu ia akan bebas dr api neraka kerana ALLAH telah mengharamkan api walaupun secebis dr dagingnya."

Hindun dan Abu Sufyan telah menyatakan keislaman mereka pd hari pembukaan Mekah. anaknya Mu'awiyah telah dimuliakan oleh Khalifah Umar dgn melantiknya menjadi gabenor di Syam.

sumber : BICARA
Terima Kasih Sudi Membaca ! Singgahlah lagi !

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...