Thursday, February 09, 2012

Hari Suami Isteri pada 14 Februari ?

salam semua . kali ni dela nak berkongsi pasal satu story menarik iaitu pasal tarikh 14 Februari . Seperti yang kita sedia maklum , tarikh ini merupakan Hari Kekasih atau Valentine's Day yang pada asalnya merupakan budaya Barat dan kemudiannya turut menjadi ikutan kita umat Islam . Namun, kita tahu bahawa such a day is haram in Islam . Kita sebagai umat Islam tidak boleh menyerupai kaum lain , kerana jika kita menyerupai sesuatu kaum itu, maka kita adalah dalam kalangan mereka .

oleh kerana kita tahu sambutan Valentine's Day ini tentang apa , iaitu tentang hubungan 2 orang manusia yang tiada ikatan sah , maka terang2 ia berdosa dan haram melakukannya . jadi mengapa kita nak ikut budaya yang jelas haram ni ? dela berbangga dengan Kerajaan Pas Kelantan (ini bukan tentang politik) kerana inisiatif untuk menggantikan sambutan Valentine's Day dengan Hari Suami Isteri sebagai acara tahunan . wahhh idea yang sangat bernas, bagus, dan awesome ! <3

Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata tujuan menjadikan sambutan Hari Suami Isteri itu sebagai acara tahunan ialah bagi menggalakkan umat Islam menghayati kehidupan keluarga bahagia mengikut acuan Islam yang sebenar . Ye, dela setuju . sambutan ini dapat membuatkan kita dan pasangan lebih menghargai satu sama lain , bagaimana kita telah melayari alam rumahtangga sebagai pasangan suami isteri dan sebagainya . macam ada pengalaman lak . hehe . however , tak semestinya nak tunggu tarikh 14 februari ni baru nak menghargai pasangan masing2 .. kita hendaklah SENTIASA menghargai mereka dalam hidup kita . at least ade satu hari yang khusus , sebagai tanda penghargaan kepada insan yang bergelar suami dan isteri :) papepun, it's hundred times better than Valentine's Day .

idea ni amat bagus dan dela percaya berkesan dalam usaha menangani gejala tidak sihat dalam kalangan remaja sekarang . bersama2 lah kita kembali ke jalan yang benar . jika kita sedar kita telah terpesong, cepat2 muhasabah diri dan kembali kepada ajaran Islam yang sebenarnya :)
untuk info lebih lanjut, boleh ke sini

ok lah semua . sampai di sini saja dulu . salam , selamat hari Jumaat :)

p/s : amar makruf nahi mungkar



Terima Kasih Sudi Membaca ! Singgahlah lagi !

4 comments:

shairah said...

tak nampak pun kepentingan valentine. hari berkasih sayang perlu ke ditetapkan?? sayang sesama suami isteri hari2 tu yang penting kan..;)

Ct Aja said...

Ntah ape yg best V-day kan..baik sambut hari raya..hihi

dela taufique said...

shairah : yup , betol . daripada duk berkasih2 sesama bukan mahram tu , lg elok berkasih2 dengan suami/isteri or kaum keluarga . at least mengajak kita menghargai insan yang hadir dalam hidup kita . :)

dela taufique said...

Ct Aja : xde yang best pun yunk . watpe nak g sambut hari kematian paderi Saint Valentine tu . tambah2 plak tarikh die mati sama dengan tarikh kejatuhan kerajaan Islam Sepanyol . patut ke kite sambut ? huhu

hehe a'a baik sambut hari raya kan ? (Ct mcm xsabar nak raye je) :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...